Dobrze, trochę czekać-partykuła męska
Innymi słowy, posłużenie się męską partykułą przyczyniło się do stanowczego brzmienia decyzji. Użycie przez japońskiego szefa żeńskich partykuł dla złagodzenia poleceń i męskich partykuł dla uzyskania stanowczego brzmienia daje nam wskazówki co do siły „męskich” „kobiecych” partykuł. Kobiecość jest kojarzona z łagodnością i uprzejmością, a męskość ze stanowczością. Oznacza to, że kobiety, które chcą brzmieć stanowczo, muszą zaryzykować męskie brzmienie swoich wypowiedzi. (Znaczy to też, że mężczyźni chcący mówić uprzejmie ryzykują, że będą mówić jak kobiety.) Uświadomienie sobie, że sam wizerunek władzy kojarzy się z męskością, ułatwia zrozumienie wizerunku kobiet czynnych zawodowo w społeczeństwie amerykańskim. A teraz zagadka. Proszę wymienić filmy, w których bohaterka, ambitna kobieta, doszła do wysokiego stanowiska w swojej dziedzinie. W ilu z nich postać ta jest miłą, sympatyczną, ciepłą i kochającą osobą? W ogromnie popularnym filmie Fatalne zauroczenie dychotomia między dobrą i złą kobietą jest sygnalizowana od samego początku: dobra jest siedząca w domu żona, a zła ambitna kobieta, którą bohater poznaje w pracy. Przypomnijmy sobie też to dziwne słowo stosowane względem Hillary Clinton „karierystka”. Co to takiego jest ta „karierystka”?